مردم دربه همراهره فیش های نجومی قانع نشدند/ اگرلاریجانی تدبیر امروز را در سال ۷۶ داشت،نتیجه دوم خرداد عوض می شد

۲۳ شهریور ۱۳۹۶ سرگرمی

من به همراهرها گفته ام که لاریجانیِ امروز، دیگر لاریجانیِ دهه هفتاد نیست. لاریجانی بسیار تغییر کرده هست. اگر امروز که لاریجانی دارد مدبرانه مجلس را اداره می کند و من به عنوان یک چهره اصلاح طلب رفتارش را می پسندم، در سال ۷۶ و در راس سازمان صدا و سیما هم به همین صورت رفتار می کرد، نتیجه انتخابه همراهت دوم خرداد عوض می شد

عبدالله ناصری در تابستان سال ۵۸ به پیشنهاد دوستانش به سپاه رفت و
برای جذب نیرو، مسئول مصاحبه ها شد. پس از آن در سال ۶۰ همزمان به همراه ریهست محمد
هاشمی بر ساختمان شیشه ای جام جم، به تلویزیون کوچ کرد و معاونت امور شهرستان های
برون مرزی را به دست گرفت. وی همچنین در فاصله سال های ۶۲ تا ۶۳ مدیر واحد مرکزی
خبر شد
.

ناصری در سال ۷۱ و پس از هستعفای محمد خاتمی از سمت وزارت ارشاد،
همراه وی به کتابخانه ملی رفت، در سال ۷۶ عضو ستاد انتخابه همراهتی خاتمی شد
.

پس از پیروزی دور از انتظار چپ های خط امامی در انتخابه همراهت ۷۶، ناصری
به همراهر و بنه اش را در کتابخانه ملی نگه داشت و به همراه حکم خاتمی، معاون اجرایی و
پشتیبه همراهنی «محمدکاظم موسوی بجنوردی» سکاندار جدید کتابخانه، شد
.

سال ۷۸ در حالیکه روزنامه های سلام و خرداد بسته شدند، روزنامه «بیان»
به مدیر مسئولی «علی اکبر محتشمی پور» و سردبیری عبدالله ناصری روی دکه ها ماند.
خود ناصری دربه همراهره این روزنامه می گوید: «بیان چارچوب ها را رعایت می کرد.» هر چند
بیان هم در اوایل سال ۷۹ به عاقبت بقیه روزنامه های زنجیره ای دچار شد
.

سال ۷۹ آغاز فصل جدیدی در دوران مدیریتی ناصری بود. «فریدون وَردی
نژاد» مدیرعامل وقت خبرگزاری جمهوری اسلامی که خود را نیروی نزدیک به کارگزاران و
اکبر هاشمی رفسنجانی می دید، به ادامه فعالیت به همراه نیروهای مشارکتی چندان میلی
نداشت؛ به همین دلیل، ناصری از سوی مسجد جامعی وزیر وقت ارشاد برای تصدی
مدیرعاملی خبرگزاری ایرنا به خاتمی پیشنهاد شد. خاتمی هم در نهایت از میان ناصری،
«محسن امین زاده» و «محمدعلی ابطحی»، دست روی ناصری گذاشت
.

گذشت و گذشت تا ۴ تیر ۸۴ رسید. محمود احمدی نژاد بر اکبر سیهست ایران
چیره شد و ناصری اصلا دلش نمی خوهست فردای آن روز، تیتر پیروزی احمدی نژاد را
نگارش کند. همین هم شد که روز ۵ تیرماه، از سمت مدیرعاملی ایرنا هستعفا داد
.

ناصری از مسئولیت های مدیریتی خلاص شد و حالا فصل فعالیت های تشکیلاتی
رسیده بود. ناصری که تا سال ۸۴ عضو رسمی سازمان مجاهدین انقلاب نبود، در این سال
به عضویت رسمی این تشکیلات درآمد. این عضویت تا سال ۸۹ و به همراه انحلال مجاهدینی ها
ادامه داشت. ناصری امروز عضو شورای مشورتی خاتمی هست
.

در یکی از آخرین روزهای تابستان ۹۶، به دفتر عبدالله ناصری در خیابه همراهن
شریعتی تهران رفتیم. از دولت گفتیم؛ از آینده سیاسی روحانی و از احتمال
کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابه همراهت ۱۴۰۰. ناصری معتقد هست که حسن روحانی به همراه
انتخاب محمدجواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتبه همراهطات، مسئولیت رفع حصر را از روی
دوشش برداشته هست. ناصری لاریجانی ۹۶ را متفاوت از لاریجانی ۷۶ می داند. وی به همراهور
دارد که اگر روحانی نجُنبَد، شبکه های اجتماعی عکس العمل سختی در برابر رئیس جمهور
اتخاذ خواهند کرد
.

در ادامه گفتگوی تفصیلی «خبرگزاری مهر» به همراه
عبدالله ناصری را می خوانید
:

به عنوان مطلع گفتگو؛ آیا از ترکیب هیات دولت راضی هستید؟

انتظارم بیش از این بود اما ناراضی نیستم؛ انتظار خودم بیش از این ها
بود
.

در زمان انتخابه همراهت به همراه توجه به اظهارات آقای روحانی، فکر می کردید ترکیب
هیات دولت چگونه رقم بخورد؟

من روحانی را سال های زیادی هست که می شناسم و به همراه روحیات وی آشنایی
دارم؛ روحانی هر شعار انتخابه همراهتی که می دهد الزاما پای آن می ایستد. من چنین جمع
بندی نداشتم اما به هر صورت روحانی نامزد اصلاح طلبه همراهن بود و انتظارم این بود که
کابینه دوم وی، دو بخش جوانان و زنان را جدی بگیرد و کوتاه نیاید
.

من از نزدیک شاهد بودم که این دو قشر اجتماعی یعنی جوانان و زنان
بسیار زیاد برای روحانی مایه گذاشتند. ما گاهی از فعالیت شبه همراهنه روزی این ها
خجالت می کشیدیم و فعالیت این دو قشر نسبت به فعالیت ما پیرمردها قابل مقایسه نبود
.

درضمن محدودیت های روحانی را نمی توان منکر شد اما به همراه این وجود،
نتوانستم خودم را راضی کنم، وزیر زنی که تابویش توسط دولت احمدی نژاد شکسته شده
بود، چرا روحانی در برابرش به این راحتی تسلیم شد
.

بعد از معرفی کابینه از سوی آقای روحانی، وقتی رسانه های اصلاح طلب را
بررسی می کردیم برآیند تحلیل ها و اظهارنظرها نشان می داد که جریان اصلاحات به طور
کلی از ترکیب کابینه راضی نیست. اساسا اصلاح طلبه همراهن چه می خوهستند که از سوی آقای
روحانی در ترکیب کابینه برآورده نشد؟

اصلاح طلبه همراهن به همراهرها اعلام کرده اند که سهم خواهی جناحی و حزبی از
روحانی ندارند و تا الان هم بر این وعده خود پایدار مانده اند اما اصلاح طلبه همراهن به همراه
توجه به مایه ای که در مرحله دوم (۹۶) برای روحانی گذاشتند که برای خود وی هم
دور از انتظار بود، انتظارشان از ترکیب کابینه بیش از این حرف ها بود
.

من در اینجا خاطره ای بگویم از دیداری که اسفند ماه سال گذشته یکی از
چهره های شناخته شده اصلاح طلب به همراه روحانی داشت. روحانی در آن دیدار گفت که «تمام
امید من شما اصلاح طلبه همراهن هستید» و حتی تعبیری دربه همراهره حزب اعتدال و توسعه به کار
برد به همراه این مضمون که «حزب اعتدال و توسعه تشکیلاتی نیست که من بتوانم به آن دل
ببندم

روحانی در کابینه اش زن نیاورده بود در حالی که به صراحت در ایام
انتخابه همراهتی این قول را داد که در کابینه آینده اش، وزیر زن حضور داشته به همراهشد. من
امروز بسیار خوشحال هستم که جوانی متولد جمهوری اسلامی فارغ از کارکرد گذشته اش،
دور میز هیات دولت و در کنار وزیران نسل اول انقلاب نشسته؛ البته این کار می
توانست عمومیت بیشتری داشته به همراهشد اما حتما افراد دیگری بودند به همراه یکی دو سال اختلاف
سن که جامعه یا بخشی از آن تعریف خاصی از او و هویتش نداشته به همراهشد
.


من روحانی را سال های زیادی هست که می شناسم و به همراه روحیات وی آشنایی دارم؛ روحانی هر شعار انتخابه همراهتی که می دهد الزاما پای آن می ایستد

وزیر ارتبه همراهطات شخصا انسان شریفی هست و برادر دو شهید هست و دوستان
وزارت ارتبه همراهطات هم می گویند که در کار خود بسیار وارد هست اما تحلیل من این هست که
روحانی به همراه انتخاب چنین فردی – کسی که در ماجرای ۸۸ بوده و آقای رئیس جمهور هم به
صراحت گفت که وزیر ارتبه همراهطات در چهار سال نخست دولتش دو سال در وزارت اطلاعات حضور
داشته – می خواهد به جامعه بگوید که دربه همراهره ۸۸ و حصر از من مطالبه نکنید. این
البته تحلیل شخصی من هست
.

امروز معتقدم که اصولگرایان معتدل و منصف و بسیاری از مسئولان ارشد
مملکتی، خواهان حل روندی هستند که پیدا شده هست. مسئله حصر فارغ از جناح بندی های
سیاسی، جز هزینه عائدی دیگری برای کشور ندارد؛ از طرفی به همراه کنشگران هر دو جناح هم
شدیدا مخالف هستم که بخواهند دیگری را به نان خوردن از قِبَل حصر متهم کنند. این
پدیده فارغ از مسائل سیاسی، پدیده ای اخلاقی و انسانی هست و حتما حکومت به این جمع
بندی رسیده و من هم خوشبین هستم که این موضوع هم مانند مسئله تحریم ها، روزی حل
بشود
.

در حقیقت معتقدید آقای روحانی به همراه انتخاب وزیر ارتبه همراهطات به همراهری را از دوش
خود پیرامون مطالبه همراهتی که اصلاح طلبه همراهن از وی داشتند، برداشته هست؟

بله، این به همراهر را برداشته و البته این برداشتی نیست که صرفا من داشته
به همراهشم و این احتمالا برای آینده سیاسیروحانی هزینه ساز خواهد بود
.

اینکه آقای روحانی نمی خواهد در برابر جریان اصلاح طلب پاسخگو به همراهشد؟

در برابر جریان اصلاح طلب و به طور کلی ملت؛ چراکه مسائل ۸۸ امروز
فراتر از جریان اصلاحات تعریف می شود. شما از موضع مرحوم «عسگراولادی» نسبت به ۸۸
بگیرید تا همین الان که برخی آقایان که عده ای شان از اصولگرایان ناب اند، واقعا
دنبه همراهل این هستند که نظام این مسئله را حل کند
.

شما از هزینه دادن آقای روحانی در صورت پشت کردن به برخی مطالبه همراهت جریان
اصلاحات صحبت کردید. این هزینه دادن را برای ما معنی کنید
.

این هزینه ملی هست. روحانی آن طور که در سال ۹۲ به طور واضح نسبت به
مسئله حصر صحبت کرد، در سال ۹۶ اینگونه نبود
.

شاید دلیلش این به همراهشد که به هر حال ۴ سال از دولتش گذشته و پی بردن به
مشکلات کلان مملکتی، وی را از پرداختن به مطالبه همراهت اصلاح طلبه همراهن از جمله حصر
رویگردان کرده هست
.

مسئله روحانی، برجام بود و در دوران پسابرجام هم مسائل اقتصادی در
کانون ثقل قرار داشت. معتقد هستم به همراه ترکیب فعلی کابینه، بزرگ ترین دغدغه رئیس
جمهور حتما توسعه سیهست خارجی، مسائل اقتصادی و جذب سرمایه های خارجی – که البته
این ها هم مهم هست- خواهد بود اما رئیس جمهور هست و یک جامعه و ساختار دیوان
سالارانه که برای خود حوزه فرهنگ و آموزش عالی دارد. شما نمی توانید به این
ها بی توجه به همراهشید؛ این حوزه ها برای روحانی همواره دغدغه های ثانویه بوده هست
.

سال ۸۸ در تاریخ جمهوری اسلامی یک نقطه عطف و البته نقطه ای پرهزینه
برای کُل نظام بود. به خاطر همین هم اصلاح طلبه همراهن پیش دستی می کردند و می گفتند که
ما از آن سال گذشتیم و دلمان می خواهد که حکومت نیز بگذرد و از این مسائل عبور و
به آینده فکر کنیم. الان هم حرف جریان اصلاحات و رهبران آن همین هست اما در نظر
بگیرید که رئیس جمهور، رئیس شورای عالی امنیت ملی هست. مسئله متقاعد کردن هر نهاد
و فرد به همراهلادستیِ رئیس جمهور یا موازیِ رئیس جمهور برای مسئله حصر، سخت تر از برجام
نیست اما روحانی این کار را کرد. برجام، برگ برنده بزرگی برای مردم بود که در رأس
آن هم رهبری نظام قرار داشت. برنده اول در این قضیه رهبری بود و بقیه در ضلع ایشان
تعریف می شوند
.

به همراه آمدن دولت، ایده رهبری عوض نشد. رهبری در مرداد ۹۱ به این نتیجه
رسیدند که به همراهید برای تحریم ها فکری بشود. ولایتی در همین زمینه سفرهایی انجام داد
اما رهبری معتقد بودند که این تیم مذاکره کننده، مرد این میدان نیست. بنابراین
وقتی انتخابه همراهت ۹۲ صورت گرفت، قبل از اینکه دولت شکل بگیرد، پرونده از شورای عالی
امنیت ملی به وزارت خارجه منتقل و توسط علی اکبر صالحی به محمدجوادظریف
سپرده شد
.

به موضوع ترکیب کابینه به همراهزگردیم. شما فرمودید که در اسفند ۹۵ روحانی
در دیدار به همراه یکی از چهره های شناخت شده اصلاحات گفته که همه امید من اصلاح طلبه همراهن
هستند. به همراه این اوصاف و به همراه توجه به ترکیب کابینه که چندان به همراهب طبع اصلاح طلبه همراهن
نبوده، می توانیم نتیجه بگیریم که دست روحانی در انتخاب نفراتش بسته هست؛ آیا این
تحلیل را قبول دارید یا اینکه معتقدید اساسا روحانی اعتقادی به هستفاده از نیروهای
اصلاح طلب ندارد؟

من محدودیت هایی را برای روحانی می بینم اما این همه موضوع نیست.
روحانی شاکله ای هست که به گونه دیگری می پسندد و فقط بحث سیاسی مطرح نیست. مردم
برای بخش هایی از دولت مانند حوزه فعالیت زنگنه، قاضی زاده هاشمی یا ظریف «به به»
می گفتند اما برای برخی دیگر از وزرا هم هر دو جناح، عکس این را ابراز می کردند
.

حوزه شاخص، صنعت و معدن بود که به هر صورت روحانی وزیر آن را عوض
کرد که به نظر من یکی از بهترین انتخاب هایش در کابینه دوم بود اما در کنار این
حوزه، تامین اجتماعی هم بود که حوزه کاملا اقتصادی هست. پُر پول ترین وزارتخانه
کشور در سال ۹۶ مانند سال ۹۲ دست کسی افتاد که انتظارش را نداشتم. رحمانی
فضلی هم به همراه توجه به عملکردش در ۴ سال اول قطعا کسی بود که اصلاح طلبه همراهن وی را نمی
خوهستند و در پی دیگرانی بودند که در نهایت به نفع خود روحانی بود. اصلاح طلبه همراهن بر
این به همراهور بودند که رحمانی فضلی نیروی منتسب به علی لاریجانی هست و تعامل روحانی به همراه
لاریجانی اقتضا می کند که رحمانی فضلی همچنان ماندگار به همراهشد
.

بنابراین معتقد هستید که خود آقای روحانی چندان رغبتی به میدان دادن
به نیروهای اصلاح طلب نداشته هست
.

صرفا میدان دادن نیست. روحانی در دولت اولش یک پست تشریفاتی به
محمد شریعتمداری داد. شریعتمداری به همراه وجود اینکه وزیر دولت محمد خاتمی بود
اما هیچگاه نه خودش اعلام کرد و ما هم قبول نداریم که وی تاکنون فرد سیاسی اصلاح
طلب بوده هست اما در عین حال وزیر به همراه کفایت، به همراه تدبیر و بسیار مقتدری هست
.

بحث اصلاح طلبه همراهن این نبود که وزیر صنعت حتما اصلاح طلب به همراهشد. فرض بر
اینکه روحانی در پست وزارت کشور روی محمد شریعتمداری به نتیجه نرسید اما چرا وزارت
صنعت یا تامین اجتماعی در سال ۹۲ به محمد شریعتمداری داده نشد؟ آنچه دغدغه اصلاح
طلبه همراهن هست، کارکرد و برونداد دولت بود. مردم به خاطر عملکرد امثال زنگنه، قاضی
زاده هاشمی و ظریف، به آن ها افتخار می کنند؛ این ها برای ملت دستاورد داشته اند.
یکی به همراه تولید و توزیع نفت، دیگری به همراه برجام و دیگری به همراه طرح تحول نظام سلامت
.

انتقاد در خلوت و پشتیبه همراهنی در جلوت، سیهست اصلاح طلبه همراهن در دولت اول
روحانی بود. آیا این سیهست در دولت دوم هم ادامه پیدا می کند؟

هنوز در این خصوص در میان تشکیلات جریان اصلاح طلب تصمیم کلانی گرفته
نشده؛ البته رهبری جریان اصلاحات و احزاب مختلف این جریان، جلسات مختلفی را به همراه
معاون اول و شخص رئیس جمهور داشته اند و از به همراهب کارکرد و تحقق وعده ها، مسائلی را
مطرح کرده اند. روحانی چه در دولت اول و چه حالا در دولت دومش به برخی حوزه ها
مانند فرهنگ عمومی و آموزش و پرورش توجه چندانی نخواهد داشت. آموزش و پرورش، پایه
توسعه کشور هست و روحانی می توانست در این زمینه جور دیگری کار کند و حالا هم می
تواند چنین کند اما طبیعی هست کسی که از صبح انقلاب در حوزه سیهست و امنیت بوده،
چندان به همراه کوچه پس کوچه های فرهنگ و تعلیم و تربیت آشنایی نداشته به همراهشد
.

به نظر من جامعه به همراهید آگاه به همراهشد اما نه به این قیمت که خدای ناکرده
فشارها بهروحانی به همراه توجه به شرایط سخت کشور زیاد شود. جریان اصلاح طلب و
اصولگرایان دلسوز و معتدل از سال ۹۲ بسیار به هم نزدیک شدند و برای حل معضلات
کشور، قرابت های زیادی به همراه هم پیدا کردند. به نظر من مشکل اشتغال کشور به همراهید حل شود
و این ارتبه همراهطی به همراه جناح خاصی ندارد. ثقل مطالبه همراهت مردم در مرحله دوم، حوزه اقتصادی و
پس از آن اجتماعی و سیاسی هست. روحانی به همراهید در دولت دومش به این دو حوزه فارغ از
جناح بندی های سیاسی توجه کند
.

روحانی مجلسی را در اختیار دارد که در رأس آن فرد عاقل و خردمندی هست.
مجلس در مجموع به همراه روحانی همسو و همنوهست و از این جهت روحانی می تواند برنامه هایش
را به خوبی پیش ببرد اما رئیس جمهور در همین کابینه دوم چینش هایی را انجام داده
هست. اصلاح طلبه همراهن و همچنین خود محمدعلی نجفی به همراه توجه به صحبت هایی که شده بود،
متوقع بودند که ریهست سازمان برنامه و بودجه به عهده وی گذاشته شود و بعد از اینکه
این سازمان به فرد دیگری رسید، نجفی گفت که خودم را برای شهرداری تهران آماده می
کنم
.

الان تیم اقتصادی چیده شده هست. من اقتصاد نمی دانم اما می خواهم که
معضلات اقتصادی کشور حل شود؛ البته از پشت پرده ها خبر دارم اما در صحنه خیابه همراهن
نمی دانم که در رأس تیم اقتصادی روحانی چه کسی حضور دارد؟ آیا معاون اقتصادی هست،
آیا معاون اول هست؟

حالا واقعا در رأس تیم اقتصادی دولت چه کسی حضور دارد؟

نمی خواهم بگویم. چون ضبط می‌شود.

یعنی مسئله ای هست که نبه همراهید گفته شود.

بله، شاید بی احترامی شود.

حالا دولت چرا نمی خواهد به طور شفاف اعلام کند که در راس تیم اقتصادی
اش چه کسی حضور دارد؟

شاید یک روزی اعلام کرد.

در حال حاضر چرا اعلام نمی کند؟

نمی دانم اما معتقد هستم اسحاق جهانگیری در دولت اول به همراه توجه به
فرماندهی قرارگاه اقتصاد مقاومتی، نخ تسبیح اقتصاد بود. این مسئله در چینش کابینه
یک نقیصه به حساب می آید که چرا امروز این حوزه ها به هم ریخته هست و معلوم نیست
چه کسی در رأس آن حضور دارد. این به هم ریختگی در فکر مردم تاثیر می گذارد. در
دوره اول ریهست جمهوریروحانی از همان روزهای اول اصلاح طلبه همراهن دربه همراهره نقص
اطلاع رسانی و حرفگویی حرف های بسیاری مطرح کردند. اصولگرایان هم حرف های زیادی
زدند. دولت صرفا در حوزه اطلاع رسانی نمره قابل قبولی نداشت
.

مردم دربه همراهره فیش های نجومی قانع نشدند/ اگرلاریجانی تدبیر امروز را در سال 76 داشت،نتیجه دوم خرداد عوض می شد

ما در دوره دوم شنیدیم که روحانی قرار هست معاونت اطلاع رسانی تعریف
کند و فردی را در رأس آن بگذارد و حرفگویی را هم روی همین فرد متمرکز کند و به همراه این
برنامه حوزه اطلاع رسانی کشور را سر و سامان بدهد اما به همراه همه این ها دیدیم که
حرفگوی دولت جدید، همان حرفگوی دولت قبلی شد. محمدبه همراهقرنوبخت انسان شریف و
محترمی هست اما اگر همه اقتصاددان ها بگویند که نوبخت در عرصه اقتصادی و برنامه
ریزی و بودجه فرد موفقی بوده اما من به عنوان کارشناسی کوچک اعلام می کنم که در ۴
سال گذشته و در ۴ سال آینده نیز این روند در حوزه اصلاع رسانی ادامه پیدا خواهد
کرد. نوبخت در عرصه حرفگویی حتما بیش از اینکه یار دولت و روحانی به همراهشد، به همراهر دولت
بوده هست چراکه حوزه اطلاع رسانی و حرفگویی، حوزه ای فنی هست و ویژگی های خاص خود
را می طلبد
.

حرفگویی این نیست که فقط هفته ای دو به همراهر گزارش فعالیت های دولت داده
شود و تمام؛ رسانه های رسمی دولت از جمله ارشاد، دفتر نهاد ریهست جمهوری، روزنامه
ایران و… جای خود را دارند اما این را به همراهید بدانیم همه وزارتخانه ها برای خود
روزنامه دارند؛ شما تعداد زیادی روزنامه خصوصی طرفدارروحانی را دارید؛ خب
این ها هیچ برنامه ای ندارند. در حالیکه در دوره دوم دولت محمد خاتمی، فرد خاصی
برای سرپرستی نظام اطلاع رسانی و حرفگویی دولت انتخاب شد و هیچ مسئولیت دیگری هم
نداشت و در جلسات دولت شرکت می کرد تا بتواند از اختیارات خود به همراه پشتوانه ریهست
جمهوری و معاون اول، برای وادارکردن وزرا به حرفگویی کار بکند
.

یکی از اشکالات عمده در دولت اول روحانی – البته من بعضی وزارتخانه ها
مثل بهداشت و نفت و وزارت خارجه که خود ظریف در فضای مجازی در ارتبه همراهط به همراه برجام خوب
عمل کرد را هستثنا می دانم- این بود که وزرای دولت در حوزه اطلاع رسانی و حرف گفتن
به همراه مردم – هم به همراه جامعه بین الملل و هم به همراه جامعه رقیب – ضعیف عمل کردند
.

من پاسخ روشنی از سوال قبلی ام نگرفتم؛ اینکه نوع رویکرد اصلاح طلبه همراهن
نسبت به دولت آقای روحانی چگونه پیش خواهد رفت؟ انتقاد از دولت را در خلوت انتخاب
می کنید یا در جلوت؟

من اهل پیش بینی نیستم اما امیدوارم که این اتفاق نیفتد و کماکان عهد
و میثاق نامه ای که روحانی به همراه جامعه بسته هست – نه به همراه اصلاحات چون اصلاحات جزیی از
جامعه هست – پایدار بماند. اصلاح طلبه همراهن حتما از دستاوردهای مثبتروحانی برای
ملت هستقبه همراهل خواهند کرد و به هر میزانی که روحانی در این بخش یعنی دستاورد برای
ملت – در حوزه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی یا بین المللی- خوب عمل کند،
اصلاح طلبه همراهن به همان اندازه از وی حمایت خواهند کرد
.

اما به همراهید به نکته ای توجه کنید؛ ما امروز به همراه پدیده ای روبه رو هستیم
به نام شبکه های اجتماعی. این شبکه ها در رای به روحانی در ۲۹ اردیبهشت بسیار نقش
داشتند. اگر روحانی در دور دوم، برنامه هایش را پیش نَبَرد و وعده هایش را عملی
نکند، همین شبکه های اجتماعی، بدون تصمیم گیری جبهه اصلاحات، بسیار بسیار بی
رحمانه تر از آن چیزی که ما تصور کنیم، عمل خواهد کرد. اگر روحانی نجُنبد و خوب
عمل نکند، این اتفاق رخ می دهد. روحانی به همراهید در دولت دومش حوزه اطلاع رسانی را بسیار
خوب سامان بدهد. برخی رسانه های اصولگرا به خاطر اینکه اوضاع کشور چه به لحاظ
داخلی و چه به لحاظ بین المللی در وضعیت خطیری قرار دارد، نمی خواهند دولت روحانی
زمین بخورد
.

من وقتی اخبه همراهر را کمپین می کنم احساس می کنم که همین روزها رابطه ایران
و عربستان به همراهر دیگر برقرار می شود. من از این کار خوشحال هستم. این اتفاق بسیار
بزرگی هست که برای ملت میمون و مبه همراهرک خواهد بود. ما تعارف نداریم در دولت روحانی
بدترین سطح روابط را به همراه کشورهای منطقه و همسایه داشتیم که در دولت احمدی نژاد
نداشتیم. این یک واقعیت هست
.

به موضوع رابطه ایران به همراه عربستان اشاره کردید؛ یک سوال در این رابطه
مطرح می کنم و بعد بپردازیم به اصل گفتگو. پس از آنکه بیانیه لوزان در فروردین ۹۴
قرائت شد و پس از آنکه برجام در دی ماه همین سال به مرحله اجرا گذاشته شد، بسیاری
از اصلاح طلبه همراهن معتقد بودند که رابطه ما به همراه دولت سعودی رو به بهبودی می رود؛ این
رابطه نه تنها به سمت بهبودی نرفت بلکه به قول شما تبدیل به بدترین رابطه شد. چرا
این اتفاق رخ داد؟

یک دلیل این موضوع به تغییرات در سطح حاکمیتی عربستان به همراهزمی گردد؛ بحث
اصلی همین هست. امروز نسلی دارد بر عربستان حکومت می کند که در ذهن وزیر
خارجه اش -که در گذشته سفیر در واشنگتن بوده-این تلقی نادرست تاریخی شکل
گرفته که جمهوری اسلامی می خوهسته وی را در آمریکا حذف فیزیکی کند. امروز آن فرد،
وزیر خارجه عربستان شده هست. حاکمان امروز عربستان تحصیل کرده های غرب هستند و
دیگر آن خانواده های قبیله ای گذشته نیستند؛ گرچه از آن طایفه هستند اما امروز
برای خود ارتبه همراهطات بین المللی دارند؛ زبه همراهن می دانند و دنیا را می شناسند
.

این ها(حاکمان عربستان) برای به ثمر ننشستن و شکست برجام هزینه کردند.
مساله ایران و عربستان و بسیاری از کشورهای منطقه، وابسته به این هست که سیهست
خارجی ما منسجم شود.دستگاه دیپلماسی ما – نه صرفا وزارت خارجه بلکه نهادهایی
که در تصمیم گیری در این خصوص تاثیرگذارند- در یک دو گانگی قرار دارد که به همراهید این
موضوع حل شود
.

به همراهزگردیم به محور اصلی. آقای ناصری! شما هستراتژی سالاری را می پسندید
یا ایدئولوژی سالاری را؟

در حوزه سیاسی؟

بله.

من حتما راهبردسالاری را می پسندم.

ولو به قیمت ذبح ایدئولوژی؟

بگذارید به صراحت بگویم؛ بله ولو به قیمت ذبح ایدئولوژی. امام(ره)
وقتی به بهشت زهرا آمدند، در جمله ای تاریخی فرمودند که پدران ما یک تصمیمی گرفتند
اما ما آن تصمیم را نمی خواهیم
.

منظورشان انقلابیون مشروطه بود.

بله؛ امروز دو نسل در انقلاب متولد شده هست. جامعه ما دینی، اخلاقی و
ارزشی هست؛ اگرچه بسیاری از شاخص های ارزشی به خاطر رفتار حکومتگران ما در دوره
های مختلف، فروکهسته اما جامعه ایرانی مسلمان هست و هیچ گاه دین را قربه همراهنی نمی
کند. کشور ایران که می خواهد در عرصه منطقه ای و بین المللی نفر اول شود – که
البته این ظرفیت را دارد- حتما به همراهید راهبردنگر به همراهشد
.

دو هفته پیش هفته نامه سازندگی (ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران) در
یادداشتی به قلم «محمد قوچانی» مطلبی را منتشر کرد مبنی بر «غلبه هستراتژی بر
ایدئولوژی». موضوع یادداشت دربه همراهره وحدت راهبردی آقایان حسن روحانی و علی لاریجانی
و تقدم آن بر ایدئولوژی های مرسوم سیاسی کشور یعنی اصلاح طلبی و اصولگرایی بود.
شما چقدر به این اندیشه کارگزارانی اعتقاد دارید؟

من البته یاد این تیتر هفته نامه سازندگی نبودم؛ اگر ابتدا این تیتر
را می گفتید شاید جور دیگری سوال قبلی تان را البته به همراه حفظ همان چارچوب پاسخ می
دادم. نمی خواهم اینگونه تلقی شود که من تحت تاثیر این اندیشه پاسخ گفته ام
.

یعنی اگر سوال دوم را به جای اولی مطرح می کردم، شما جواب می دادید که
هم ایدئولوژی مهم هست هم هستراتژی؟

خیر؛ اینگونه پاسخ نمی دادم. حفظ راهبرد برای حفظ منافع ملی مهم هست؛
این یک اصل هست. امام(ره) در کشتار حاجیان در سال ۶۶ جمله ای را بیان کردند که
«اگر ما از صدام بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت.» امام(ره) در آخرین جمله ای که
در حوزه سیاسی به مرحوم احمد آقا گفتند این بود که به همراه مسئولین بنشینید و حج مردم
را حل کنید؛ چون به همراه حج مردم نمی شود
شوخی کرد. این صحبت امام(ره) نمونه واقعی تقدم هستراتژی بر
ایدئولوژی هست. پیام سال ۶۶ حضرت امام(ره) تبدیل به مانیفست ضد وهابیتی جمهوری اسلامی
شد. همان زمان که من در برخی کشورهای عربی حضور داشتم، بعضی علمای طرفدار ایران از
این صحبت انتقاد می کردند که وهابیت در جهان اهل تسنن یک مذهب و اندیشه سیاسی هست
و شما نبه همراهید آن را به آل سعود گره بزنید

«شیخ سعید شعبه همراهن» (از موسسین و اعضای مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی)
روزی در طرابلس به من گفت که ایران مرتکب این اشتبه همراهه راهبردی شده که وهابیت را
دارد به آل سعود گره می زند. بنابراین نگرش راهبردمحور امام(ره) مانیفست ضد وهابیت
جمهوری اسلامی را به طور کامل برای ما آشکار می کند؛ امام(ره) در لحظه آخر حیات
شان می فرمایند که بروید و حج مردم را حل کنید. در نهایت مسئولان ایران و عربستان
نشستند و به همراه هم مذاکره کردند که راهپیمایی های داخل شهر به صحرای عرفات منتقل شود.
اتفاق دو سال پیش(فاجعه منا) هم دقیقا همین بود. آنجا هم راهبرد غلبه پیدا کرد.
ایدئولوژی که فقط به حوزه شریعت و مناسک خلاصه نمی شود
.

به همراهزگردیم به بحث اصلی؛ شما فرمودید که معتقد به غلبه هستراتژی بر
ایدئولوژی هستید. یک نمونه از این هستراتژی رابطه میان آقایان لاریجانی و روحانی
هست. اولا این سوال را مطرح می کنم که شما معتقد به «ائتلاف» میان روسای قوای
مجریه و مقننه هستید یا «اتحاد»؟

من به ائتلاف بیشتر اعتقاد دارم. برای اینکه معتقدم هر دو، شخصیت های
عاقلی هستند و جریاناتی را که بعد از ۹۲ مشاهده کردند و دستاورد دولت هشت ساله ای
که من نام آن را «دولت نوبه همراهوگان» گذاشته ام، به همراه هر گرایش سیاسی یک زمان اصولگرایان
تمام عیار آمدند و پشت احمدی نژاد ایستادند و برخی دیگر هم صادقانه آمدند و گفتند
که ما همان سال اول و دوم از احمدی نژاد بریدیم و کنارش گذاشتیم
.

بنابراین نگاه مثبتی به ائتلاف آقایان روحانی و لاریجانی دارید.

نگاه من حتما مثبت هست. من معتقدم که ائتلاف میان این دو از سر هوشمندی
و نَه به همراهزی به همراه یک جریان سیاسی به نام مثلا اصلاح طلبه همراهن یا هر جریان دیگری، شکل
گرفته هست
.

چرا به همراه این وجود، عده ای از اصلاح طلبه همراهن به همراه کنایه نسبت به رابطه میان
آقایان روحانی و لاریجانی صحبت یا از برخی اعمال نقش های لاریجانی در دولت گلایه
می کنند؟

اعمال نقش نکرده هست.

مثلا می گویند وزیر کشور مهره توافق شده میان رئیس جمهور و رئیس مجلس
هست
.

حالا من اینجا مطلبی به شما می گویم که شاید تاکنون نشنیده به همراهشید. اگر
یادتان به همراهشد ما در دولت اول روحانی، نهاوندیان را نسبت به رحمانی فضلی به
رئیس مجلس نزدیک تر می دیدیم. روحانی در جلسه چهار نفره اش در سال ۹۲ به همراه ناطق
نوری، خاتمی، هاشمی و سیدحسن خمینی گفت که رحمانی فضلی را من سال ها می شناسم و
همسایه ما در دوشان تپه بوده هست
.

البته این را هم بگویم که رحمانی فضلی هر جا بوده، چه در مجلس چه در
صدا و سیما و چه در دولت، همیشه چهارچوب پذیر بوده هست؛ یعنی به دستورات به همراهلادستی
توجه دارد و آدمی نیست که بخواهد کسی را دور بزند اما ما یعنی بخشی از اصلاح
طلبه همراهن، نهاوندیان را نسبت به رحمانی فضلی به لاریجانی نزدیک تر می دیدیم
.

لاریجانی همچنانکه برجام را به ثمر رساند، می توانست رای اعتماد را
برای نهاوندیان بگیرد – چون وزارت اقتصاد نهاوندیان قطعی شده بود- اما در روز
تحلیف به روحانی گفت که نهاوندیان را به مجلس معرفی نکن چون مخالف زیاد دارد.
روحانی هم تصمیمش را تغییر داد و کربه همراهسیان را معرفی کرد که به نظرم انتخاب شایسته
تر و مناسب تری نسبت به نهاوندیان بود
.

به همراه توجه به نقشی که روحانی به نهاوندیان در معاونت اقتصادی داده، نشان
می دهد که دلبستگی روحانی به نهاوندیان بیشتر از دلبستگی لاریجانی هست. من چنین
مسائلی را دخالت لاریجانی در کار دولت نمی دانم. من به همراهرها گفته ام که لاریجانیِ
امروز، دیگر لاریجانیِ دهه هفتاد نیست. لاریجانی بسیار تغییر کرده هست. اگر امروز
که لاریجانی دارد مدبرانه مجلس را اداره می کند و من به عنوان یک چهره اصلاح طلب
رفتارش را می پسندم، در سال ۷۶ و در راس سازمان صدا و سیما هم به همین صورت رفتار
می کرد، نتیجه انتخابه همراهت دوم خرداد عوض می شد؛ چون صدا و سیما در نمایش حمایت همه
جانبه حاکمیت از ناطق نوری و ارائه تصویر مظلومانه از خاتمی در افکار عمومی بسیار
نقش داشت
.

به هر حال تقدیر این بود که مردم تصمیم خود را بگیرند و این را هم
به همراهید بگویم که مرحوم هاشمی از دو حوزه سیاسی و اجتماعی غافل شده بود و این دقیقا
همان نقطه ای بود که خاتمی هوشمندانه روی آن انگشت گذاشت و اعلام کرد که توسعه
سیاسی و اجتماعی شعار اول من هست و بعضا محافظه کاران پس از گذشت دو، سه سال از
دولت اول خاتمی می گفتند که دولت دستاوردهای اقتصادی ندارد که البته به نظر من بعد
از ۸ سال دستاوردهای بزرگی در این حوزه نصیب کشور شد
.

چقدر فکر می کنید بیرقی که روحانی در سال ۹۲ به نام اعتدالگرایی بلند
کرد در سال ۱۴۰۰ به دست علی لاریجانی برسد؟

رشته تحصیلی ام که تاریخ هست اقتضا می کند که واقع گرا به همراهشم و اهل پیش
بینی نبه همراهشم اما صراحتا می گویم که در مجموع این موضوع را انکار نمی کنم؛ ممکن هست
که این اتفاق بیفتد اما این را هم به همراهید در نظر بگیریم که جامعه ایران مثل حکومتش
که برای جهان خارج غیر قابل تصور هست، غیر قابل پیش بینی هست
.

یعنی معتقدید که مردم دیگر مانند انتخابه همراهت ۹۴ و ۹۶ دیگر روی خوشی به
پیام های تصویری نشان نمی دهند؟

خیر؛ ممکن هست که من و شمای کنش گر سیاسی چیزی انتظار داشته به همراهشیم که
اصلا نتیجه اش چیز دیگری بشود. من به عنوان یک اصلاح طلب به همراه وجود اینکهخاتمی
پیام ویدیویی داد، اصلا فکر نمی کردم که هیچ یک از افراد حاضر در لیست اصولگرایان
در حوزه تهران، نتوانند وارد مجلس نشود
.

به همراه همه این تفاسیر فکر می کنید مردم در سال ۱۴۰۰ به سمت اصولگرایان
حرکت کنند یا اصلاح طلبه همراهن؟

بستگی به عملکرد اصلاح طلبه همراهن دارد. اصلاح طلبه همراهن اگر واقع بینانه و
هوشمندانه عمل و موقعیت خود را حفظ کنند و به لحاظ جامعهِ کنش گری، منسجم بمانند،
کماکان می توانند میدان دار سال ۱۴۰۰ هم به همراهشند اما روی اینکه کاندیدای اصلاح طلبه همراهن
چه کسی به همراهشد، بحثی ندارم. ممکن هست مانند سال ۹۲ که برای مصالح ملی و شرایط خطیر
کشور به گزینه عضو جامعه روحانیت مبه همراهرز رای دادیم، در سال ۱۴۰۰ هم نامزدمان فرد
دیگری به همراهشد که مثلا تا یک هفته قبلش فکر نمی کردیم؛ همان طور که در ۹۲ این چنین شد
.

اگر خود اصلاح طلبه همراهن دچار انشقاق و تفرقه نشوند که ان شاالله نخواهند
شد و درون یک سازمان و ائتلاف واحد و فراگیری حرکت کنند، معتقدم که رئیس جمهورِ
سال ۱۴۰۰ به همراه توجه به شرایط خطیر کشور، حتما فردی خواهد بود که هم مطلوب اصلاح
طلبه همراهن می شود و هم مطلوب اصولگرایان
.

یعنی معتقدید که یک ائتلاف فراگیر میان اصلاح طلبه همراهن و اصولگرایان شکل
می گیرد؟

مثل سال ۹۶ احتمال دارد که ائتلافی در سال ۱۴۰۰ میان اصلاح طلبه همراهن و
اصولگرایان میانه رو شکل بگیرد. اصولگرایان در سال ۹۲ تنوع نامزد داشتند اما کم کم
معتدلین و عقلای اصولگرایی مانند لاریجانی و ناطق نوری به سمت روحانی میل کردند
لذا می بینیم که در انتخابه همراهت امسال رسما ستاد انتخابه همراهتی اصولگرایان هوادار روحانی
در شهرهای مختلف کشور تشکیل شد. به همین دلیل پیش بینی می کنم که این ائتلاف در سال
۱۴۰۰ گسترده تر هم بشود و هر دو جناح از آرمان های دهه های هفتادی و هشتادی خود
فاصله بگیرند
.

نسبت اصلاح طلبه همراهن به همراه دولت دوم آقای روحانی چگونه تعریف خواهد شد؟ آیا
حاضرند به پای دولت هزینه بدهند یا اینکه حائلی میان خود و دولت ایجاد می کنند؟

اصلاح طلبه همراهن برای اینکه هویت اصلاح طلبی شان محفوظ بماند، اگر روحانی
در جایی خدای ناکرده اشتبه همراهه فاحش بکند، توجیه گر اشتبه همراهه وی نخواهند بود. شما
ببینید اولین موضع گیری نسبت به فیش های نجومی را اصلاح طلبه همراهن داشتند. رهبری جبهه
اصلاحات در میان چهره های شناخته شده اولین کسی بود که در مقابل این اتفاق موضع
گیری کرد. چرا؟ چون منافع ملی اقتضا می کند که به همراه کسی تعارف نداشته به همراهشیم.
بنابراین اصلاح طلبه همراهن همیشه به مراجع نظارتی و قضایی گفته اند که چنین پرونده هایی
فارغ از اینکه چه کسی و از چه جریانی این پول ها را گرفته، به همراهید برای مردم روشن
شود
.

به نظر شما روشن شد؟

خیر؛ اصلا. مردم نه دربه همراهره فیش های نجومی و نه دربه همراهره املاک نجومی
قانع نشدند و این از ضعف نهادهای نظارتی، حقوقی و به همراهزرسی ما نشات می گیرد و بسیار
هم در نوع خود خطرناک هست. مردم دربه همراهره پرونده ۳ هزار میلیاردی هم قانع نشدند و
این نقطه، پاشنه آشیلی هست که می تواند اعتماد مردم را به حکومت کاهش بدهد
.

فکر می کنید مجلس کنونی این میزان قدرت را دارد که بتواند از دولت در
زمینه های مالی مانند فیش های حقوقی مطالبه گری کند؟

بله؛ به نظر من در چنین مسائلی که به مصالح ملی به همراهزمی گردد و وجه
اشتراکی جامعه مهست، دو جریان سیاسی داخل مجلس یعنی اصلاح طلبی و اصولگرایی اتفاق
نظر دارند لذا اگر مجلس اراده جدی بکند، من خوش بینم که بتواند وظیفه نظارتی خود
را به خوبی ادا کند
.

تاکنون این اراده وجود داشته؟

تا الان خیر. من ندیدم اما اگر رسانه ها دست به کار شوند، این اراده
را به طور جدی در میان جریانات سیاسی مجلس می بینم که بنشینند و دربه همراهره پرونده
هایی مثل فیش ها و املاک نجومی و پرونده ۳ میلیارد و به همراهبک زنجانی تصمیم بگیرند
.

وارد بخش دوم گفتگو بشویم؛ ترکیب ۲۱ نفره شورای شهر تهران را چگونه می
بینید؟

ترکیب خوبی هست؛ شاید برخی افراد را می شد بهتر از این انتخاب کرد اما
به همراهید دو واقعیت را در نظر بگیریم؛ اول اینکه لیست هر طور که بسته شود، مخالفت هایی
دارد اما من از این جهت، بسیار خوشحالم که این جمع ۲۱ نفره تاکنون خوب و منسجم عمل
کرده هست. این روند اگر ادامه پیدا کند من بعد ۴ سال می توانم بگویم که بهترین
لیست اصلاح طلبه همراهن بسته شده هست
.

الان پس از تشکیل رسمی شورای شهر و آغاز به کار شهردار – شهرداری که
به همراه اتفاق آرای اعضای شورای شهر انتخاب شد- امروز می توانم به همراه صدای بلند بگویم که
ترکیب امروز شورای شهر بسیار خوب هست
.

آقای ناصری! جریان اصلاحات پدرخوانده دارد؟

خیر.

پس چرا گفته می شد که تاثیر برخی احزاب روی لیست ۲۱ نفره بیشتر از
بقیه بود؟

در جبهه اصلاح طلبی احزاب مختلفی هستند اما یک وزن ندارند؛ تاثیرگذاری
احزاب یکسان نیست. حالا این موضوع به پدرخواندگی تعبیر می شود. دوندگی
کهحسین مرعشی، موسوی لاری یا رضا خاتمی در مدت ۳ ماه برای ریهست جمهوری و
شورای شهر انجام دادند، خب! برخی دبیران کل احزاب این دوندگی را نداشتند؛ چرا به همراهید
این واقعیت را کتمان کنیم؟ من به همراه یک حزب ده نفره که بود و نبودش چندان تاثیری در
انتخابه همراهت نداشت، نمی توانم خودم را به همراه افراد دیگری که هزینه دادند، رادیو اینترنتی
تشکیل دادند و نشریه چاپ کردند، مقایسه کنم
.

یعنی افرادی نظیر هادی خامنه ای، احمد حکیمی پور یا محسن رهامی که به
لیست ۲۱ نفره معترض بودند، بود و نبودشان تاثیری نداشت؟

البته منظور من این افراد نبودند.

به هر حال این افراد به همراه عملکرد شورای عالی سیهست گذاری مشکل داشتند.

خیر؛ من به همراهز هم می گویم اگر لیست هر طور دیگری بسته می شد، افراد
دیگری بودند که اعتراض می کردند. تعداد اعضای لیست این به همراهر ۱۰ نفر کمتر از گذشته
شده بود؛ شاید اگر آن ۱۰ نفر هم اضافه می شدند، از میزان اعتراضات کهسته می شد.
نماینده معرفی شده برخی احزاب که ابتدا در کاسه بزرگ ۷۰۰ نفری بودند و حتی در بعضی
غربه همراهل گری ها هم حضور داشتند، در مرحله نهایی در میان ۴۲ نفر نبودند. اختلافات
تازه از ۴۲ نفر به ۲۱ نفر آغاز شد
.

دقیقا یکی از نقاط انتقادبرانگیز از روند انتخاب نامزدها از ۴۲ نفر به
بعد آغاز شد. گفته شد که چرا به همراهید یک جمع محدود ۵ یا ۶ نفره دور هم بنشینند و
نامزدهای نهایی را انتخاب کنند
.

منظور این افراد همان هیئت رئیسه شورای عالی سیهست گذاری بود؛ صرفا
سلیقه هیئت رئیسه نبود و حتی برخی احزاب فعال بودند
.

مثلا کدام احزاب؟

کارگزاران و اتحاد ملت.

یکی دیگر از انتقادها ناظر بر این نکته بود که چرا لیست به همراهید دست این
دو حزب به همراهشد
.

ببینید؛ لیست دست این دو حزب نیفتاده بود و کماکان سر نخ به دست
محمدرضا عارف بود و وی نقش محوری خود را به همراهزی می کرد. سازمان مجاهدین انقلاب در
انتخابه همراهت مجلس ششم دو عضو داشت؛ آقایان بهزاد نبوی و محسن آرمین. دوستان
مشارکتنبوی را به زور به داخل لیست بردند. نبوی می گفت که من هر جا به همراهشم،
کار خودم را می کنم و خدمت خود را به اصلاحات انجام می دهم اما بحث مشارکتی ها این
بود که به همراهلاخره نبوی برای خود هستوانه ای هست که می تواند بسیاری از موضوعات را
مدیریت کند
.

یعنی شما می خواهید بفرمایید که کارگزاران و اتحاد ملت برای خود
هستوانه هستند؟

خیر؛ می خواهم چیز دیگری بگویم؛ می خواهم بگویم بهزادی(نبوی) که خودش
معتقد بود من را رها کنید، این رفتار به همان ازخودگذشتگی و منش وی به همراهزمی گردد که
در درون امثال نبوی ملکه شده و منش اصلاح طلبی اش عین کنش اصلاح طلبی اش شده هست.
در بعضی آقایانی که شما از آن ها نام بردید، این اتفاق نیفتاده؛ در عبدالله ناصری
هم این اتفاق نیفتاده هست. لذا همین سعه صدر و پاکیزگی نفسانی هست که بهزاد را
بهزاد می کند
.

از بحث منحرف نشویم؛ به همراهزگردیم به موضوع لیست شورای شهر اصلاح طلبه همراهن.

دربه همراهره لیست بعضی جاها خیلی ها دنبه همراهل این بودند که اگر امتیاز آورده
اند – که امتیاز هم آورده بودند- در آن لیست ۴۲ نفره جوری نشود که حذف شوند. قرار
بود که این ۴۲ نفر در صحن عمومی شورای عالی سیهست گذاری رای گیری شوند اما بنا به
دلایلی که برای خود هیئت رئیسه این شورا مشخص هست و من هم از جزییات آن خبر ندارم،
این رای گیری به داخل هیئت رئیسه منتقل شد؛ این همان نقطه ای بود که گلایه ها را
شکل داد و به حاشیه ها دامن زد و در بسیاری جاها دربه همراهره آن مبه همراهلغه شد
.

اینکه گفته شد عده ای جزء آن ۴۲ نفر نبودند و بعد به لیست ۲۱ اضافه
شدند یا برعکس افرادی که در لیست ۲۱ نفره بودند و در نهایت حذف شدند چه قدر واقعیت
داشت؟

متاسفانه واقعیت داشت. برخی اعضا بودند که امتیازات لازم را داشتند
اما بنابر مصالحی حذف شدند. یکی از این مصالح حفظ ساختار بلوک بندی تخصصی بود؛
مثلا فردی امتیاز می آورد اما دو نفر در یک بلوک قرار می گرفتند؛ شورای شهر در
تقسیم بندی اولیه برای آن بلوکِ به خصوص، یک نفر را می خوهست لذا مجبور بود به
بیرون از آن ۴۲ نفر هم فکر بکند. عده ای که به این صورت از لیست نهایی خط خوردند،
بلافاصله کنار کشیدند و به کمپین حمایت از لیست واحد پیوستند؛ این کاری اخلاقی بود
که انجام شد
.

نظرتان دربه همراهره شائبه های مالی که پیرامون بستن لیست شورای شهر شنید
شد، چیست؟

آن چیزی که گفته شد، بسیار بزرگ تر و غیر واقعی تر از آن چیزی بود که
وجود داشت. به همراهلاخره وقتی افراد در لیست قرار می گیرند، یا به همراهید به حزبی وصل به همراهشند
و حزب شان هزینه های تبلیغاتی را پرداخت کند. مثلا کارگزاران و اتحاد ملت به هر
شکل قانونی، هزینه های نامزد خود را فراهم کردند که قابل ستایش هم بود. برخی افراد
هم بودند که به طور اسمی وابسته به حزبی بودند اما حزب حاضر نمی شد، ریالی هزینه
بدهد
.

گمانه های زیادی پیرامون ادامه فعالیت شورای عالی سیهست گذاری مطرح
هست. قرار هست وضعیت به چه صورت ادامه پیدا کند؟

طی مصوبه شورای مشورتی، کمیته ای توسط خود شورای عالی و شورای مشورتی
تشکیل شده هست. مسئولیت شورای مزبور این هست که ترکیب شورای عالی را بر اساس دو
شاخص ببندد؛ یکی اینکه افراد ملی و منطقه ای یعنی همان چهره های حقیقی که در سطح
ملی و مناطق تاثیرگذارند، بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و دوم اینکه به احزاب گفته
شود که شورای عالی، مجلس شورای اسلامی نیست که نماینده ای به همراه ۵ هزار رای به همراه
نماینده ای به همراه ۲ میلیون رای هر دو یک رای داشته به همراهشند. احزاب مطابق به همراه وزن سیاسی،
تعداد شعب و اعضا و مهم تر از همه تاثیرگذاری اجتماعی شان، در شورای عالی کرسی
خواهند داشت
.


شاید در آینده رهبران و کنشگران اصلی جبهه اصلاحات به این نتیجه برسند که کار را به همراه یک ساختار دیگر در دل شورای هماهنگی پیش ببریم

شورای عالی تعداد کرسی مشخصی دارد؟

خیر؛ دست مان در این حوزه به همراهز هست. مثلا تعداد اعضای شورای عالی در
انتخابه همراهت ۹۴ کمتر از انتخابه همراهت ۹۶ بود. البته من به دلایلی در دوره جدید(۹۶) حضور
نداشتم
.

در شورای عالی جدید، وزن حقیقی ها بیشتر می شود یا وزن حقوقی ها؟

هنوز به جمع بندی در این زمینه نرسیده اند. احزاب به همراهید بدانند که ما
نمی توانیم چهره های کاریزما و تاثیرگذار در مناطق را نادیده بگیریم؛ مثلا دکتر
شامخی در شهر کاشان شخصیت به همراهنفوذ و ریش سفیدی هست و مورد توجه جریانات سیاسی اصلاح
طلب هست یا مثلا در اصفهان نمی توانیم آقای صلواتی را نادیده بگیریم
.

آیا به همراه مخالفان عملکرد شورای عالی سیهستگذاری مانند آقایان حکیمی پور
و سید هادی خامنه ای جلسه توجیهی داشته اید؟

بله، جلساتی داشته ایم.

این کمیته ای که از آن یاد کردید هم آیا به همراه مخالفان جلسه ای داشته؟

نمی دانم که کمیته به چه سمت پیش رفته هست اما بعد از اینکه این ها به
قول خودشان بیانیه دادند و اعتراض کردند، هیات رئیسه به همراه آن ها صحبت هایی کرد.
البته گاهی اوقات هیات رئیسه تصمیم می گرفت که مثلا فلان فرد برود و به همراه آقای
«ایکس» صحبت کند؛ در صحبت هایی که انجام می شد آقایان را توجیه می کردند که ائتلاف
را به همراه مشکل مواجه نکنند. البته برخی معترضین برگشتند اما من نمی خواهم گلایه ها و
اختلافات را کتمان کنم و معتقدم که گلایه های برحقی دارند
.

به همراه آقای حکیمی پور که صحبت می کردم می گفت که مشکلات شورای عالی
سیهستگذاری به همراهید در مجموعه شورای هماهنگی بررسی شود اما شما از تشکیل کمیته ای در
دل شورای عالی خبر دادید و گفتید که این کمیته قرار هست مشکلات را حل کند
.

بله این هم یک نظر هست. شاید در آینده رهبران و کنشگران اصلی جبهه
اصلاحات به این نتیجه برسند که کار را به همراه یک ساختار دیگر در دل شورای هماهنگی پیش
ببریم
.

و متعاقبه همراه شورای عالی منحل شود؟

این موضوع را به طور مثال گفتم؛ من به شخصه انحلال شورای عالی را بعید
می دانم. من تا این لحظه معتقدم که شورای عالی به همراهید پایدار بماند
.

گفته می شد که طبق مصوبه خود شورای عالی سیهستگذاری، این شورا همواره
وجود خواهد داشت و منحل نمی شود
.

من دربه همراهره این مصوبه توضیحی بدهم. ما در شورای مشورتی در سال ۹۳ کمیته
راهبردی انتخابه همراهت به ریهست «موسوی لاری» تشکیل دادیم که بنده نیز عضو آن
بودم؛ بلافاصله شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم کمیته انتخابه همراهتی به ریهست
«محسن رهامی» تشکیل داد. کار جلو رفت اما از هستان ها گزارشاتی می رسید مبنی بر
اینکه این دو به خصوص کمیته انتخابه همراهتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای اصلاح
طلبه همراهن هستان ها پارازیت شده و به همراهید فکری به حال آن بشود
.

به همراه دوستان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات صحبت شد که خودتان به حال این
موضوع فکری بکنید. خودشان جلسه گذاشتند و خوشبختانه پیشنهاد خوبی آوردند.
پیشنهادشان این بود که دو کمیته مزبور در شورای مشورتی و شورای هماهنگی، در هم
ادغام شوند و ریهستش را عارف به عهده بگیرد و اتفاقا در همان پیشنهاد آورده شده
بود که افراد غیرحزبی هم به مجموعه اضافه شوند و نامش شورای عالی سیهستگذاری بشود.
در اضافه کردن چهره های حقیقی، سهم عارف ۶ نفر شد
.

ممکن هست مانند سال ۹۲ که برای مصالح ملی و شرایط خطیر کشور به گزینه
عضو جامعه روحانیت مبه همراهرز رای دادیم، در سال ۱۴۰۰ هم نامزدمان فرد دیگری به همراهشد که
مثلا تا یک هفته قبلش فکر نمی کردیمشورای عالی سیهستگذاری در یک روند کاملا
دموکراتیک، هیات رئیسه را شکل داد و ریهست عارف مورد پذیرش و اجماع عمومی بود. خود
خاتمی هم تاکید کرده بود و به نوعی این ریهست انتصابی بود اما همه روی این موضوع
اتفاق نظر داشتند. پس از آن، بحث روی نایب رئیسی اول و دوم شد؛ برخی اعضای شورای
سیهستگذاری پیشنهاد دادند که رای گیری شود اما برخی نظر دیگری داشتند که البته نظر
دوم غالب شد. از جمله خود من که نظر دوم را قبول داشتم. نظر این بود که وقتی این
شورا متشکل از شورای مشورتی و شورای هماهنگی هست، بنابراین منطقی هست که نواب رئیس
اول و دوم هم از قبل انتخاب شده به همراهشند. رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و
رئیس شورای راهبردی، نایب رئیس اول و دوم خواهند شد؛ این پیشنهاد به اتفاق آراء
تصویب شد
.


امروز حیات ایران به برجام گره خورده هست و اقتصاد هم بعد از برجام نشان داد که نفسی کشیده و شرایطی برای ملت به وجود آمده که هم اصلاح طلب و هم اصولگرای معتدل و معقول از آن راضی هست

سایر اعضای هیات رئیسه یعنی منشی ها و روسای کارگروه ها که سه کارگروه
بود، عضو هیات رئیسه شدند. دربه همراهره این منشی ها و روسای کارگروها در صحن شورای عالی
سیهستگذاری رای گیری مخفی به عمل آمد. گلایه برخی احزاب در روند رای گیری مخفی این
بود که چرا روی تعدادی از افراد برای حضور در هیات رئیسه شورای عالی اجماع شده
هست؛ در حالیکه این مسئله ای طبیعی بود. همچنان که امروز در پارلمان بهارستان قبل
از اینکه بخواهند به وزیری رای بدهند، افرادی دور هم جمع می شوند برای رای دادن به
آن وزیر و افراد دیگری هم برای رای ندادن به آن فرد دور هم جمع می شوند
.

سوال پایانی ام را به حوزه سیهست خارجی اختصاص می دهم. به همراه آمدن ترامپ
در عرصه سیهست آمریکا، برجام به همراه چالش مواجه شده هست. فکر می کنید آن انتظاری که
دولت از برجام داشت و آن انتظاری که دولت در جامعه ایجاد کرده بود، چه قدر به همراه
اقدامات شاذگونه ترامپ به چالش بخورد و آینده این معاهده را به همراه مشکل روبه رو کند؟

من واقعا نمی توانم پیش بینی کنم. آینده ای که شما گفتید بستگی به
رفتار مسئولان خود ما دارد چراکه ترامپ چهره ای هست که شما آن را توصیف کردید اما
به یک نکته توجه کنید که اتحادیه اروپا و روس ها و چینی ها طرف مذاکراتی ما
بودند، رفتار ترامپ را در ارتبه همراهط به همراه برجام نمی پسندند. همچنان که تحریم ها، مصوبه
شورای امنیت را داشت، برجام هم مصوبه همین شورهست لذا ترامپ نهایتا می تواند تحریم
های دوجانبه مستقل خود علیه ایران را ادامه بدهد که دارد همین کار را هم انجام می
دهد بنابراین تحریم های اصلی که درب های اصلی اقتصاد کشور را بسته و کشور را به همراه
مشکل مواجه کرده بود، یک مرجع عالی واحد به نام شورای امنیت دارند و اروپایی ها هم
پای آن ایستاده اند و هیچ بدعهدی انجام نداده اند
.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در مدت این دو سال، سه به همراهر گزارش رسمی
داد که جمهوری اسلامی ایران از معاهدات خود عدول نکرده و کاملا در چارچوبی که امضا
کرده، وفادار مانده هست. من از ناحیه شخص ترامپ هیچ ترسی ندارم؛ برجام به همراهید به همراه
تدبیر مسئولین عالی و کارگزاران حاکمیت، کماکان حفظ شود و مناسبه همراهت میان ایران و
کشورهای جهانی هم در آینده در چارچوب همین برجام تعریف شود
.

امروز حیات ایران به برجام گره خورده هست و اقتصاد هم بعد از برجام
نشان داد که نفسی کشیده و درب های سرمایه گذاری خارجی به روی آن به همراهز شده هست و
شرایطی برای ملت به وجود آمده که هم اصلاح طلب و هم اصولگرای معتدل و معقول از آن
راضی هست
.

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم